Beslutningsforum sier ja til to nye kreftbehandlinger

Xtandi (enzalutamid) innføres til behandling av høyrisiko kastrasjons-resistent ikke-metastatisk prostatakreft og Phesgo (pertuzumab/trastuzumab) innføres til kombinationsbehandling for tidlig brystkreft og metastatisk brystkreft, skriver Beslutningsforum.

Beslutningsforum godkjente bruk av Phesgo i Norge 25.oktober 2021. Beslutningsforum skriver:

”Phesgo (pertuzumab/trastuzumab) til kombinasjonsbehandling i faste doser innføres til behandling av tidlig brystkreft og metastatisk brystkreft. Det forutsetter at prisen er lik eller lavere enn den prisen som er grunnlaget for denne beslutningen.”

”Behandlingen kan tas i bruk fra 01.12.2021, da ny pris vil gjelde fra denne datoen.”

EMA godkjente Phesgo i desember 2020, basert på resultater fra FeDeriCa-studien som viste at Phesgo subkutant vs Perjeta/Herceptin IV hadde en sammenlignbar effekt - og sikkerhetsprofil.

Behandling med Phesgo er over 90% raskere, administrert under huden på få minutter sammenlignet med timer med intravenøs (IV) infusjon av Perjeta og Herceptin, skriver firmaet Roche.

”Subkutan administrering av Phesgo tar omtrent åtte minutter for den første dosen og omtrent fem minutter for hver påfølgende vedlikeholdsdose.”

Phesgo er indisert til bruk i kombinasjon med kjemoterapi ved:

Brystkreft i tidlig stadium (EBC) - neoadjuvant behandling av voksne pasienter med HER2-positiv, lokalavansert, inflammatorisk eller tidlig stadium brystkreft med høy risiko for tilbakefall  adjuvant behandling av voksne pasienter med HER2-positiv brystkreft i tidlig stadium med høy risiko for tilbakefall.

Metastatisk brystkreft (MBC) - Phesgo er indisert til bruk i kombinasjon med docetaksel hos voksne pasienter med HER2-positiv metastatisk eller lokal tilbakevendende inoperabel brystkreft, som tidligere ikke har fått HER2-rettet behandling eller kjemoterapi for metastatisk sykdom.

Xtandi godkjent for prostatakreft

Beslutningsforum godkjente også bruk av Xtandi i Norge 25.oktober 2021. Beslutningsforum skriver:

”Enzalutamid (Xtandi) innføres til behandling av høyrisiko kastrasjons-resistent ikke-metastatisk prostatakreft. Det forutsetter at prisen er lik eller lavere enn den prisen som er grunnlaget for denne beslutningen.”

”Behandlingen kan tas i bruk fra beslutningstidspunktet.”

”Dersom det tilkommer nye opplysninger (herunder om pasientsikkerhet, kostnadseffektivitet, pris, biotilsvarende medikamenter/generika, overlevelsestall m. m) som endrer resultatet vesentlig, vil beslutningen kunne vurderes på nytt.”

Redaksjon

Bo Karl Christensen
Nordisk redaksjonssjef
E-mail: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Journalister

Aud Dalsegg