Hjerte- og karsykdommer oppstår ofte etter ICI-behandling for lungekreft

En betydelig andel av lungekreftpasienter som behandles med immunkontrollpunkthemmere (ICI) utvikler i ettertid hjerte- og karsykdommer.

Dette viser en retrospektiv kohortstudie, som gir ny kunnskap om forekomst av kardiovaskulære hendelser blant lungekreftpasienter etter ICI-behandling. Lungekreftpasienter som hadde mottatt flere behandlinger med immunkontrollpunkthemmere (ICI) hadde - sammenlignet med de som hadde fått en enkelt ICI-behandling - en signifikant høyere kumulativ forekomst av perikardsykdom (P = 0,017), ledningsforstyrrelser (P<0,001), hjerteinfarkt (P = 0,015) og takyarytmier (P = 0,017). = 0,004).

Resultatene stammer fra den nye amerikanske studien (abstrakt #OA14.06), som ble presentert i den 11.september på WCLC-kongressen i Singapore.

De hyppigste nye kardiovaskulærrelaterte diagnosene etter ICI var takyarytmier (20,4 prosent), perikardsykdom (9,4 prosent) og hjertesvikt (5,2 prosent). Gjennomsnittlig tid til en ny kardiovaskulær-relatert diagnose var tidligst for myokarditt (2,8 måneder), etterfulgt av takyarytmier (4,3 måneder), endokarditt (5,0 måneder), perikardsykdom (5,4 måneder) og kardiomyopati (5,8 måneder).

Mulighet for bedre langtidsbehandling

Studien inkluderte totalt 1 803 lungekreftpasienter som i perioden 1. april 2016 til 31. mars 2020 hadde fått behandling med ICI ved MD Anderson Cancer Center i USA.

Via en database identifiserte forskerne alle kardiovaskulære diagnoser før og etter ICI-start frem til 1. januar 2022. Deretter estimerte og rapporterte de den kumulative forekomsten for ulike kardiovaskulære hendelser blant de deltakende pasientene.

Pasientene hadde en gjennomsnittsalder på 66 år, og de fleste var hvite (75,4 prosent) og menn (55,4 prosent). Flertallet av pasientene (77,8 prosent) hadde fått én enkelt ICI-behandling i løpet av studieperioden. Omtrent en fjerdedel (26,0 prosent) av pasientene hadde dokumentert hjerte- og karsykdom før ICI-start. Av de resterende 1334 pasientene ble 522 (39,1 prosent) etter ICI-behandling diagnostisert med minst én hjerte- og karsykdom.

Hos kreftpasienter kan kardiovaskulære immunrelaterte bivirkninger være livstruende og krever akutt intervensjon og behandling. Den nye forståelsen som studien bidrar med gir mulighet for bedre langtidsbehandling, påpeker forskerne bak studien.

Redaksjon

Bo Karl Christensen
Nordisk redaksjonssjef
E-mail: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Journalister

Aud Dalsegg