Studie finner mekanismen bak behandlingsrelatert smerte ved immun-kjemoterapi

PD-1/PD-L1-hemmeren forsterker nevropatisk smerte forårsaket av paclitaxel. Forskere har oppnådd ny forståelse av mekanismene - og tror at dette kan styrke smertehåndteringen innenfor mange sykdomsområder.

Tidligere studier har allerede vist hvordan kombinasjonen av immunterapi og paclitaxel kan øke kreftpasienters smertenivå, sannsynligvis på grunn av nevrotoksisitet. Den nye studien kombinerer grunnforskning med kliniske data og undersøker hvilken rolle anti-PD-1 og anti-PD-L1 spiller i utviklingen av denne formen for behandlingsrelatert smerte, som ofte medfører avbrytelse av behandlingen. Studien ble i november 2022 publisert i Cancer Immunology Research.

– Den umiddelbare følgen av vår forskning er at klinikere, som gir denne kombinasjonsbehandlingen, nå kan identifisere pasienter med smerter og sette inn tiltak for å unngå problemet, som å substituere paclitaxel med et annet stoff, sier medforfatter Alexandre Maganin fra University of São Paulo i en pressemelding.

Immuncheckpointhemmerne blokkerer ifølge studiens resultater interaksjonen mellom PD-L1-proteiner i immunsystemet og PD1-reseptorer i nervecellene. Normalt, uten immuncheckpointhemmeren involvert, hemmer denne interaksjonen utviklingen av nevropatisk smerte forårsaket av den skaden som cellegiften gjør på nervesystemet. Derfor ender tilførslen av hemmerne i en kombinasjonsbehandling med å intensivere nevropatien, som kan komme til uttrykk som smerte, følelsesløshet, kiling, sensitivitet eller kulde i hender, armer og ben.

– Den vesentlige rollen som denne synergien mellom PD-L1 og PD-1 spiller når det kommer til smertehåndtering, er aldri før blitt vist tydeligere, sier førsteforfatter Carlos Wagner Wanderley i den samme pressemeldingen.

– Oppdagelsen av at denne nevroimmune interaksjonen kan mildne nevropatiske smerter assosiert med kreftbehandling, er en brukbar basis for å undersøke mekanismen i andre sykdomsmodeller, tilføyer forskeren - som også er fra University of São Paulo.

Redaksjon

Bo Karl Christensen
Nordisk redaksjonssjef
E-mail: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Journalister

Aud Dalsegg