Kreftbehandling fører til at inflammatorisk tarmsykdom blusser opp

Nesten én av tre kreftpasienter med inflammatorisk tarmsykdom, inflammatory bowel disease (IBD), opplever sykdomsutbrudd etter oppstart av kreftbehandling, viser ny metaanalyse.

Forskere fra gastroenterologisk avdeling ved Hvidovre og Herlev Hospital i Danmark har nylig publisert en metaanalyse i Journal of Chrohn's and Colitis, hvor de har sammenlignet resultatene fra 33 studier som har undersøkt sykdomsaktivitet hos kreftpasienter som allerede hadde IBD.

Resultatene viser at på tvers av studiene var det 30 prosent av de totalt 1298 pasientene som hadde opplevd oppblussing av IBD etter at de hadde startet kreftbehandling. Sykdomsutbruddene gjorde at 25 prosent av pasientene som ble rammet måtte behandles med steroider og 10 prosent av pasientene måtte settes på biologisk behandling. 14 prosent måtte avbryte kreftbehandlingen. Blant kreftpasientene som fikk immunterapi med sjekkpunkthemmere, var risikoen for gastrointestinale problemer spesielt høy dersom de allerede hadde IBD.

Forfatterne bak studien konkluderer imidlertid med at sykdomsutbruddene, som ble rapportert på tvers av de 33 studiene, var på et håndtertbart nivå. Derfor oppfordrer de ikke kreftpasienter med IBD-diagnose til å avslutte kreftbehandling eller velge den nest beste løsningen. Men behandlende leger må være spesielt forsiktige hvis de setter i gang kreftbehandling på IBD-pasienter, og spesielt hvis behandlingen inkluderer immunterapi med sjekkpunkthemmere.

Redaksjon

Bo Karl Christensen
Nordisk redaksjonssjef
E-mail: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Journalister

Aud Dalsegg